Het is nu 17 jan 2019, 02:13

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 05 nov 2016, 18:52 
Versleten fuzz

Ratten: 2v1c
Java woont samen met metekindjes Kyoshi, Aang en Yue bij Ellen in Deerlijk.

Achtergrond
Java werd samen met haar zusje Lua gevonden aan het VOC van Beernem. Daar waren ze 's nachts in één van hun opvangkooien achtergelaten. Het VOC nam contact op met ons om hen te komen ophalen.

Medische beschrijving
Op 7 november werd bij Java een middenoorontsteking vastgesteld. Ze moet hiervoor nu 6 weken medicatie krijgen.

Updates
22/11/2016
Omdat Java de laatste week toch weer meer krijst wanneer ik haar wil opnemen besloot ik om wat vroeger terug te gaan op controle bij de dierenarts. Hij vond het ook verdacht en vermoedde ook dat ze heel wat pijn had.
Vandaag maakte hij onder verdoving een sneetje in haar trommelvlies om er de etter van de ontsteking uit te halen. Hij vond echter een hele brok versteende etter achter haar trommelvlies waar hij in eerste instantie niet eens met zijn naald in kon prikken. Uiteindelijk kon hij de brok versteende etter verwijderen.
Vermoedelijk heeft ze vroeger een oorontsteking gehad en is dat op één of andere manier onderdrukt geweest maar niet genezen. Met antibiotica alleen ging de ontsteking niet meer weg gaan.
Hopelijk kan ze nu even bekomen zonder al die pijn te moeten voelen.

19/12/2016
Vandaag ging Java op controle naar de dierenarts. Hij zag dat haar beide oortjes er heel goed uit zien en ze moet nu geen medicatie meer nemen.
Ze krijst niet meer, de pijn is, volgens mijn interpretatie, niet meer aanwezig.
We houden ze nog twee weken in observatie om te zien hoe ze verder functioneert. Ze zal sowieso blijvende schade overhouden aan haar oorontsteking. Zo heeft ze heel weinig evenwicht en wikkelt ze met haar kopje wanneer je haar opneemt. In vergelijking echter met 3 weken geleden doet ze dat wikkelen nu wel minder.

13/07/2018
Twee weken geleden werd Java geopereerd aan een tumor. Alles is heel vlot verlopen. Ze bleef heel flink van de hechtingen waardoor ook de genezing heel goed is gegaan. Ze loopt weeral rond alsof er nooit iets aan de hand is geweest :)

Beschrijving
Java is duidelijk minder op haar gemak in haar nieuwe woonst dan zusje Lua. Ze blijft liever in het huisje of in de hangmat liggen dan naar mij toe te komen.
Een snoepje heeft ze wel al aangenomen, maar haar vastnemen, oh nee, dan spartelt ze heel hard tegen.
Haar karakter zal de komende dagen duidelijker worden, wanneer zij zich ook wat meer op haar gemak kan voelen. Ondertussen laat ik ze vooral bekomen van al hetgene ze heeft meegemaakt.

Updates

11/11/2016
Omdat Java telkens heel hard krijste wanneer ik haar opnam besloot ik om haar mee te nemen naar de dierenarts. Ik had het vermoeden dat ze ergens pijn moest hebben. Ze blijkt met vocht op haar oren te zitten en heeft dus een middenoorontsteking.
Sinds ze medicatie krijgt tegen de pijn en de ontsteking laat ze zich veel makkelijker opnemen en is het krijsen volledig voorbij.

22/11/2016
Sinds enkele dagen was het krijsen toch weer wat toegenomen waardoor ik met haar nog eens naar de dierenarts ging. Het verloop kan je lezen bij de medische updates.
Java is voor de rest best wel nieuwsgierig, wil er graag bij zijn wanneer ik het deurtje open. Knuffelen vindt ze niet zo fijn maar dat kan best komen door de pijn aan haar oor.

19/12/2016
Java is echt een leuke rat! Eenmaal de pijn weg was uit haar oor kan ze me niet genoeg om aandacht vragen. Ze is meestal heel enthousiast wanneer je het deurtje van de kooi opent en geniet nu zelfs al soms van een knuffel. Wanneer ik onder haar oortje of juist boven haar staart streel heb ik haar er al op betrapt om er van te genieten, met haar oogjes dicht in 'Zen-modus'. Wanneer ze er genoeg van heeft wriemelt ze zich in alle bochten op zoek naar vrijheid :D
Ze heeft haar eigen uitgesproken karaktertje en dat maakt haar net zo fantastisch!

29/12/2016
Omdat Java blijvende last ondervindt van de gevolgen van haar voormalige oorontsteking is besloten om van haar een metekindje te maken.
Ze zal in Deerlijk blijven wonen waar ze samen met andere metekindjes in de groep zal worden geïntroduceerd.

29/01/2017
Vorig weekend werd Java geïntroduceerd bij andere metekindjes. Deze introductie verliep heel vlot en ondertussen liggen ze allen mooi bij elkaar te slapen of te spelen. Ik denk dat het voor Java ook goed is om bij de andere metekindjes te wonen. Door een neurologische afwijking hebben Yue, Kyoshi en Aang een evenwichtsstoornis waardoor ze ook onstabiel zijn en veel wikkelen met hun hoofdje. Nu kan ze tijdens het spelen ook eens 'winnen' van de anderen :)

11/03/2016
Java is volledig opgenomen en aanvaard in het metekindjesgroepje. Volgens mij voelt ze zich goed in deze bende. Alles doen ze samen: slapen, spelen, bedelen om snoepjes,...
Echt super om te zien hoe goed ze het doet!

06/08/2017
Java doet het nog steeds goed in het metekindjesgroepje, ze hoort er volledig bij.
Ik vind het fantastisch om te zien welk een karaktertje ze heeft. Dat gaat ook vaak gepaard met wat gekrijs, maar dat kan dan ook weer komen door de zware oorontsteking die ze vorig jaar heeft gehad.
Ze is ook superzacht :love:

04/11/2017
Het is nu al een jaar geleden dat ik Java ging ophalen in het vogelopvangcentrum in Beernem. Wat is zij toch een fantastisch eigenzinnige rat. Altijd aandacht komen zoeken maar oh wee als ik haar wil aaien of opnemen, dan wriemelt ze zich al krijsend los uit mijn handen.
Toch weet ik dat dit niet uit angst is maar waarschijnlijk door dat haar evenwicht zodanig is verstoord dat opgenomen worden gelijkstaat aan een heel instabiel gevoel.
Ik hoop dat ik ze hier nog een jaar kan houden want ik ben toch zo zot van deze pruts :love:

10/05/2018
Lieve Java toch. Jij bent de rat waarvoor ik iedereen waarschuw: 'Let op, ze durft al wel eens te bijten'. Maar dat bijten, dat doe je niet omdat je mensen pijn wilt doen. Nee, dat doe je omdat je nooit goed weet wat je overkomt, verrassingen zijn jouw ding niet :)
En toch is iedereen weg van jou, met jou snoezige kop met die bolle grote ogen. :D

26/09/2018
Java werd vorige week geopereerd. Ze had cysten op haar baarmoeder dus is die nu verwijderd. Ze had ook nog twee kleine melktumoren die ook werden verwijderd.
Ondertussen is ze al weer goed hersteld, zo goed dat de dierenarts er een souvenir heeft aan overgehouden, namelijk een mooie beet in zijn vinger :P

Foto's

Afbeelding

04/11/2017

Afbeelding

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 nov 2016, 18:35 
Versleten fuzz

Update!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 nov 2016, 05:06 
Alpha rat

Ratten: 9m
Super dat ze zo snel vordert! :D

Lafayette, Sam, Aedán, Nemo, Bubbles, Marlin, Gill, Chocolate, Lotus, Amadeus, Stardust, Cuberdon, Ferrero, Lilly, Haribo, Merry, Vox, Savior, Rapunzel, Pannenkoek

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 nov 2016, 19:47 
Versleten fuzz

Update + medische update!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 dec 2016, 18:54 
Versleten fuzz

Update!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 dec 2016, 12:23 
Versleten fuzz

Nieuwe foto's!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 29 dec 2016, 21:19 
Versleten fuzz

Update!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 29 jan 2017, 15:06 
Versleten fuzz

Update!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 maart 2017, 17:52 
Versleten fuzz

Update!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 aug 2017, 18:37 
Versleten fuzz

Update!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur